Amikor
az özönvíz elöntötte Ataiszt, mindenki a hegyekre menekült, mivel azok a
csúcsra vezető barlang-rendszerrel volt ellátva. A Hun-tóban és az Indus tóban
készült fedett bárkákba menekültek és ott várták a jobb sorsukat. Óriási volt az
égszakadás, földindulás. Félelmükben becsukták a bárka ajtaját és Kuszkó
irányítása mellett 300 napig eveztek, amíg a Nagyvízből lassan kiemelkedő
Új-föld vidékére nem értek, s a mai Peruban értek partot. Kuszkó a magas hegyek
között kötött ki, s hosszú vándorlás után egy arra alkalmas helyen, egy folyó
forrásvidékénél megalapította Kuszkó városát. Ráten-Tóremnek, a Napistennek
fényes kegyhelyet építettek, színarany borítású falakból. 5 pavilont emeltek a
Holdanya, Csillagtejút, Villám-Tórem és a szövetségi Nagyszala-Tanács
tiszteletére. A legszebb azonban a Szivárvány-híd tiszteletére épült, mert
hitük szerint csakis a Szivárvány-hídon mehetnek fel a lelkek az Égiekhez. A
Bálványhegyi mintára megalkották az idők múlását jelző berendezéseket, azaz
órákat is. A rimaleányok ezekkel pontosan tudták számolni az időt. Kuszkó népe
a magas hegyvidékről lefolyó patakok mentén terjeszkedett a keleti síkságok
felé. A legelső dolguk az volt, hogy az egész hegyvidékre kiterjedő
barlangrendszereket építettek ki, mint ahogyan Ataiszban is. Ezek az objektumok
vallási és védelmi célokat is szolgáltak. Bármelyik lépcsőszerű kegyhelyet
közelítette meg ellenséges szándékú csoport, úgy az értékeket mentve
értesítették a törzsszövetségi harcosokat, akik mindig a barlangrendszer
veszélyben lévő pontjára vezényelték a legnagyobb védő erőt. Így a Nagyvíz
emlékére kiépített rendszer biztosította a sokezer éves értékek megmentését.
Legnagyobb létszámban Kecső törzse menekült
meg, amelyet a hun-keveredésű Herunok legtöbbször kecsuánnak gúnyoltak. Ez a név
rajtuk maradt, ők alkották a menekültek magvát. Kecső törzse a Kuszkó alapítású
szent várost és a hosszú hegyvidéket soha nem hagyta el.
A herunok akkor
főként halászattal foglalkoztak, míg asszonyaik lépcsős földműveléssel.
Napisten helyett a koronás kígyó volt a védőjük.
A Jaguár
törzs már
Kuszkó körül alakult meg. Nem ölték meg szent állatukat, a jaguárt, hanem azok
jóindulatára bízták magukat.
Az Asték
törzs As
fejedelem-asszonynak volt a tisztelője, de a Nagyszalában hajlamosnak
mutatkoztak más Égiek tiszteletére is.
Az Irokéz
törzs Joskehé műveltség
istenét tisztelte.
A Nahua
törzs piaikjai
Tonan földanyát tisztelték.
A Leguán
törzs tagjai
helyeselték, hogy minden törzstagbeli saját maga vívja meg végső harcát Halál
piaikkal, Manitu segítségével.
A Hirig-manaj
törzs tagjai a gerincüket
törték a Halál viaskodás előtt a nagy vadászmezőkre távozni akaróknak.
Az Elete
törzsbeliek, a komik közül valók voltak, s a dámszarvast tisztelték.
Az Algokun
törzs szent állata a
kígyó volt.
A Manitu
törzs a
patiszu belső törzse volt, amelyik Kecső-Kapac-féle nagycsaládjába később Béla
fősámán benősült. Leghűségesebb sámánifjai lettek a testőrei a Napisten
templomának. Nagyszellem-egyistenhívők voltak és Manitunak tetsző életet éltek.
A Karib
törzsnek az volt a felfogása, hogy az
emberek a Mama-Alpa által eldobált kövekből, míg az asszonyok a pálmafa
magjaiból lesznek.
A Vótiták a
vótok beházasodásából keletkeztek a vili törzsből. Ezek piaikjaiknak az volt a
tanítása, hogy az emberek barlangból jöttek elő és minden bajban legjobb, ha oda
menekülnek.
A Mundán törzsbéliek
is ugyanezt mondották, hogy a barlangok felső nyílásain és fagyökereken becsurgó
víz keltette őket életre.
A Makah és
a feketelábú törzsek az ősvízből, a hegycsúcsokról és fennsíkokról származtatják
magukat.
Az Uzitó törzsbéliekhez
az úz és kabar sámánok csatlakoztak és a tűz megszerzésének éltető erőt
tulajdonítottak.
Maja ivadékai közül sokan a Maja
törzshöz pártoltak. Napisten hívők lettek és Kukulkán öröktűz
tudását átvették.
Ezen törzsek mindegyike a hegyek gerincén
jött létre, majd kétfelé válva elindultak kelet felé. Később négy törzs lettek,
s végül már mind a 18 törzs 8 felé osztódott. Kuszkónak az indijó-óm
településéből 146 házasodási törzs keletkezett Manitu, az örökkévaló Nagyszellem
tiszteletében. Manitu-óm, az Indijó-óm belső magja pedig a patiszu
uralkodásának központja lett.
A Nagyvíz örökké élt az As és Maja népek
tudatában, az Ataiszból megmenekült emberek képzeletében. Az Ataisz és Amu
elsüllyedt gyarmatról megmenekülteket As gyűjtőnéven, míg a Marja és Amu
szigetvilágból megmenekülteket Maja közös néven hívták. Ilyenek voltak a
Parszi- és Pamír-szkíták, akik a Gandás féle kunokkal és a hokjen-fokjen
törzsekkel házasodtak össze. Ehhez a törzshöz tartozott Maja is, aki 20
gyermeket nevelt fel. Utódaiból sok kiváló hajós származott, akik meglátogatták
azokat, akik az ataiszi ősföld Indus folyója környékéről Kuszkó vezetésével és
az indijó hajósokkal szárazföldet értek a nagy kataklizma után.