Rovásírásunk betűinek jelentései
A:
Anya, ősanya, Arvisura-Anyahita,
a kezdet, a keletkezés, születés, a magyarok Istenanyja a Napbaöltözött
Nagyboldogasszony, Aranyasszony (az
arany az Istent szimbolizáló szín). Tőle ered mindennek az alapja, az alkotóképesség,
akaraterő, ajándék, adomány.
Minden, a-mi, a-ki, a-hol, a-mikor, a-hogyan,
stb.
Az alma –
„a teremtés almája”, a mandu, a mindenség ősi forrása.
Angyal (AN=égi,
égi eredetű)
Á:
Az előző „A” jel hasa megnőtt, hiszen
szimbolikusan áldott
állapotba került. Ez áldást jelent,
melyet Emese ősanyánk álmában is
meglátott, s mely álmában egy folyam áradt ki
méhéből, mutatva, hogy a tőle származó nép nagy átalakításokra hivatott
a világban. Ezért viszont sok-sok áldozatot kellett,
s kell még hoznunk. A sámánszertartások során áldozatot
áldoznak fel, hogy áldást nyerhessenek,
majdan erre áldomást isznak.
Az élet körforgásának örök állandósága.
B:
Az állapotos ősanya világra hozza gyermekét,
a babát.
A Nagyboldogasszony egyik lánya, Bába,
a vajúdó anyák segítője, innen ered a gyógyító papnők egykori elnevezése is. Az
általuk végzett cselekedeteket nevezték babonának,
sajnos ez mára már elvesztette eredeti jelentését. A világ fraktális
rendszerének magasabb szintjén pedig a bolygók jönnek
létre, kelnek életre. Mind a bolygók, mind a babák, azaz emberek magát az életet
testesítik meg, csakúgy mint a búza,
melyet a régi magyarok életnek is neveztek.
A jel utal továbbá minden belső dologra: bél,
befelé fordulás, bőség, bensőségesség.
C:
Celőke, azaz nyílvessző, célzás,
irány, de egyben jelenti az életcélt,
az élet értelmének keresését, célkitűzéseink teljesítését is.
Régen a nyilakat is használták jóslásra. Pl. egy marék nyilat eldobtak, és a leesésük mikéntjéből olvasták ki a sorsot, ez volt a sorsvetés. Ha a résztvevők odaadták egy-egy nyílvesszejüket, s akiét kihúzták, az volt a nyertes. Ez volt a sorshúzás. Ha pedig nyilakat fogtak össze, amik közt egy csonka volt, aki azt húzta, az a rövidebbet húzta. A varázs-, vagy kereső nyíl segített elveszett dolgok megtalálásában is.
CS:
A megszületett csecsemő még
a korona-csakrájával az
égi csatornán keresztül
kapcsolatban van az égiekkel, a csillagokkal.
Ez nem csoda, a képesség
mindenkiben ott rejlik, csak idővel elfelejtjük, hogy a csatlakozás hogyan
végezhető.
Másrészt a jel utal a családra,
a csapatra is,
azaz az egyének csoportokba szerveződésére.
D:
A függőleges egyenes a közepén elválasztva szimbolizálhatja a nap közepét, ami a dél. Másrészt a testfelépítésünk középtájára a derékra is utalhat. Egész testünk középső része, motorja viszont a szív, ami dobog. A Föld szívcsakrája pedig Dobogókőn van.
Más értelemben a jel dingir,
azaz tündér. Bizonyos forrásokban a jel neve: DU,
ősi isten. Sumér eredetű, jelentése más, illetve teljesség. Innen ered a Duna folyó
neve, ami az ősi női teremtőerőt jelenti (Dunna aranyasszony,
Buda fősámán felesége). Pl. a kelták Danu-nak,
vagy Anu-nak nevezik (ua. Arvisura-Anyahita).
E:
Eleven, élet, energia, ember, egészség, erő, elme, elvek, emlékezés,
egyenlőség, együttlét.
Az élet vize, hiszen az etel – tatárul víz, (Etelköz: vizek közötti vidék).
É:
Élet, életerő, életkedv, élénk, éber, észnél van, ébredés, érés, én, érték, érzés, étkezés, égés, lángolás, égbolt
A betű egy homorú ívet ábrázol, ami gyűjt. Segít életerőt gyűjteni, de begyűjti a Nap sugarait is, de ha nem vigyázunk az meg is gyulladhat, eléghet.
F:
Föld, szülőföld, fészek, fogantatás, forgás, fordulat, faj, feladat
Föld, anyabolygónk, ami forog,
s a rajta élő emberi faj sorsa
is nagy fordulatokat vesz
időnként, ahogyan különböző feladatokat próbálnak
megoldani. Az emberiség anyaméhe, a világtojás, a fészek,
melyben az emberi faj fogant.
G:
Gém, ég, égbolt, lég, gúla, piramis, gondolat, gar, garmada, garat, gégehang
Elsősorban ágaskodást, égre meredést,
felemelkedést, csúcsra kerülést szimbolizál a jel, így: gúla
(piramis), ég, égbolt, galaktika, gém (gémes kút), guru, gondolat, gólya,
gerenda.
A gúla- vagy piramisalak egyben egy lángjelkép, a tűzrakásnál is gúlaalakban rakják a fát. Emellet a Tűz (tachion) geometriai alakja is ilyen (nagy tachionban egy kisebb tachion).
A gar szó pedig nagy energiát, dinamizmust tükröz – nagy garral megy, törtet előre, vagy éppen felfelé.
GY:
Egy, ősegy, gyökér, gyémánt, gyermek, győzelem, gyász
Egy, az ősegy, a
mindenség, fej, a vezető, világfa,
kettős kereszt. A világfa az alsó és a felső világot
köti össze, egyesíti, a minden tudás eredője. A világfát szimbolizálja az
országalmán a kettős kereszt. Minden
létező dolog gyökere, a téridő-rendszer gyémánt-szerkezete. A gyertya,
melynek fényénél könnyebb kapcsolatot létesíteni vele a gyemekeinek. Győzelem vagy
gyász.
H:
Haladás, halogatás, hatás, hit, házasság, hűség, halál, háború, harc
A jel szimbolizálja az ellentettséget: haladás vagy halogatás, hátralépés. Ugyanakkor
a két ív egymásba
hatolása azt jelzi, hogy csak
a pozitív és negatív dolgok egymásra
hatása képes az életet mozgatni,
a lélek fejlődésének haladási
lehetőségét megadni.
További pozitívak: hit,
hősiesség, házasság, hűség. Negatívak: halál,
heveskedés, háború, harc, hisztéria. (A hullócsillag a
hit szerint valaki halálát jelenti.)
I:
Isten, idő (téridő), ige, imádság, irgalom, ihlet, intuíció, információ,
ismeret, intelligencia
Isten, élő isten, idő (mint téridő), ige (a múlt, jövő és jelen).Istenhez szólunk, amikor imádkozunk, hisz ő is imád bennünket és irgalmas hozzánk. Tőle ered minden igazság, minden ihlet, inspiráció, intuíció, információ és ismeret, mert Ő maga az Kozmikus Intelligencia.
Í:
Írás, ír, írnok, gyógyír, ígér, ígéret, íge, megígéz
Íbisz, az egyiptomi Thot isten megszemélyesítője, a bölcsesség ura, az Írnok, Jelképe az írópaletta. Ő az igazság megismerője, az írás felügyelője, aki előre látja a holnapot, és fellebbenti a jövendő fátyolát, továbbá a lelkek mérlegének készítője, az ítéletek meghozója.
A jel az egyiptomi „út” jelképe is. Mutatja az Ég felé vezető utat. A felső vonal az Ég, a függőleges a Föld jelképe.
J:
Jó, jóslás, jobbítás, jövőbelátás, jelen, jobbátesz, juhász
A jóslás szó a jobbításból, a jót akarásból származik, s innen ered a javas(asszony) kifejezés is, hiszen ők is az emberek megsegítéséért, sorsuk jobbra fordításáért fáradoztak. Azzal, hogy a jövőjökbe pillantottak, a jelenüket szándékoztak jobbátenni.
(A rovásjel a juhász botjára emlékeztet.)
(e)K:
Kerek, kerítés, karima, keret, karám, kebel, kobak, kupa, koponya,
király, kulcs
Leginkább a kerítés, keret, kerek, karám, karima szavak által egyfajta bezárt, körülkerített dolog védelmét jelenti külső hatásokkal szemben. Egyrészt a kebel, azaz mellkas értelmében, hiszen a bordák is körülkerítik, védik a belső szerveket. Ugyanígy a kobak, kupa (kupán ver, azaz fejbe vág) vagy koponya is védi az agyat.
A jó király is védi és oltalmazza a népét.
Kulccsal zárjuk be az ajtónkat, hogy megvédjük lakásunkat a betörőktől.
(a)K:
Kapocs, kötés, kötelék, összekapcsolás, kapcsolatteremtés, ellentétek
elsimítása, kende, kündü, kán, kagán.
A szakrális uralkodók egyben összekötő kapcsot is jelentettek az égiek és a földiek között. A lélek kapuja a koponya tetején, a kupán lévő koronacsakrán van, ezen keresztül történik a kapcsolatteremtés a fentiekkel.
(A szóvégi mély K hang a patak szóban mutatkozik meg. Víz lévén változik, átalakul, de egyben ez is összeköt, például településeket, vagy a két partot.)
L:
Ló, táltos, fehérlófia, lét, létezés, létra, lélek,
levegő (mint téridő), leágazás (mint
fraktális rendszer)
A ló a gyorsaságot, a legyőzhetetlenséget adta az őseinknek, egyben társ és segítő. A ló ritmikus mozgása az agyféltekék ősi, mélyszintű kapcsolatát teremti meg. A népmesékben a táltos jelentése rozoga gebe, aki ha emberére akad, akkor megtáltosodik, és csodákra lesz képes. A jel alakja hasonló a létrához, ami szintén a lélek felfeléjutását szimbolizálja, (akárcsak a mai modernebb lépcső vagy lift). A „lét” jelentése: élet, a „ra” szógyöké pedig: ragyogás, fény, Isten. Így a lét-ra jelentése felfogható az Istenhez vezető útként.
LY:
Lyuk, forráshely, hely a Nap alatt, szem
A kör közepe az Istent (lokális térszerán) és az ént jelképezi, a Napot és a lelket, minden lét forrását. A források, a szent vizek a kozmikus Anyaméhhez, a termékenység és a felfrissülés vizeihez, és az élet forrásához kapcsolódnak.
Eredeti jele kör alakú volt, ami a Nap szimbóluma azóta is, mely az élet forrása. Egyiptomban Ré napisten jele.
A későbbi jel ezt a központból való kifolyást, a létrejövést jelképezi. Ez az élet forrása, a kiáradás. Hasonló formája van a köldöknek is, mely az anyaméhhez való kapcsolódást mutatja.
Ezzel a jellel ábrázolták a szemet, is, mely kitekintést tesz lehetővé a világra, s mely szem a lélek tükre is.
M:
Mag, magas, magar-magúr-magyar, magyaráz, mágia, mágus, magiszter,
magasság, csúcs, mell, emlő, Alma Mater
A kettőzés a két csúcs jel többes számot jelent, tehát csúcsok, hegyek, magasok. A száron való két csúcs jelentése hegyekből származás.
A magyar nép a magosok, magasok nevéből ered, mivel beavatottjaik mágusok voltak, s a magyar nép Isten, azaz a Mag népe. Csúcsos süveget hordtak őseink, s éppen innen ered a varázslók ábrázolása is. A magos-mágus a természet magasabb szintű ismeretébe beavatottak neve, akik jól ismerték a teremtéstant, az univerzum működésének rendjét és szabályait. A magok a gyógyítók, magócok, tanítók, papok voltak. Ezért ez a jel a tudás forrását, az iskolát is jelenti, melynek emlőjén nevelkedett, az Alma Matert. Nem véletlen, hogy ekkora tudás birtokában ennek a népnek a feladata, hogy a többieknek megmagyarázza a világ működésének titkait, s megtanítsanak mindenkit igaz emberré válni.
A mell, emlő szimbólum az anyaságot, a táplálást, önfeláldozást, a dajkaságot jelöli, vagyis ez sincs messsze a mágusok szerepétől, hisz míg az anya fizikailag táplálja az ember fiát, addig a mágusok szellemileg és mentálisan teszik ugyanezt.
A „maga” megszólítás is a testvért, a magosok közül valót jelenti (magam, magad, maga, magunk, magatok, maguk).
N:
Nagy, nagyság, jelentős, nemes, nazír (istenidéző pap), nemzet, nép,
Nap, nő, növeszt, nevel
Az ősi káll szó (világi uralkodói cím) nagyot, előkelőt, elöljárót jelent. A nemes jellem attól nemes, hogy benne az értékek és az erények uralkodnak az érdekek és az anyagiak fölött. Csak a nemes jellem lehet igazán nagy, jelentős. Ez az egész nemzetre is igaz. Annak a nemzetnek, aki ezt a jelet használja valószínűleg neveléssel, színvonal emeléssel kell foglalkoznia.
A lencse alak is nagyítóra, nagyságra, nagyításra (jobbításra értelemben is) utal. Ugyanakkor bumerámgot is formáz, jelezve ezzel, hogy ha helytelenül cselekszünk, akkor minden visszafelé is elsülhet.
A Nap-sugár hatására nő, növekedik minden növény, élőlény a Földön.
Nyugalom, nyugat, a lenyugvó Nap, nyíl, nyilas
A lenyugvó Nap az őszt, a visszavonulást, a veszteséget juttatja eszünkbe, pedig az ősz inkább a koncentrálódás ideje. Hiszen ekkor érnek be a gyümölcsök, ezáltal az egész év munkája érik be, az emberi időszámításban pedig egy élet tudása, tapasztalata, felhalmozott kincsei sűrűsödnek össze.
(Az ábra egyúttal a nyugdíjat is ábrázolja, a félpénzt.)
Más értelemben a jel egy kifeszített íjat szimbolizál, hiszen a magyar a nyilas népe.
O:
Oldás, oldal, oltalom, otthon, ok, okozat, okos, oktat, oktató, okkult,
olvas
A jel szerint a kör megnyílik, megoldódik. A bűnök is feloldozhatók, hiszen éppen erről szól a karma törvénye: a cselekedeteink ok-okozati rendszeréről. Aki okos, ezt jól tudja kezelni, s meglehet az okkult dolgokban is jártas.
Ó:
Ó, ódon, ócska, régi, óv, óvás, óhaj, óriás
Az ódon nem jelent egyúttal ócskaságot is, sőt, őseink jelenlétét szimbolizálják! A jel alján lévő kunkor, visszaforduló ív jelzi, hogy az őseink lelkei rendszeresen visszatérnek hozzánk, hogy segítsenek bennünket, az emberiséget a lelki fejlődésükben. Gondoljunk pl. az óborra, ami annál nemesebb és értékesebb, minél inkább hagyják érlelődni.
Az óriások minden nép mitológiájában ismertek, és nagy szerepet játszanak. A mitológia szerint az Égisten és a Földanya nászából születtek a titánok, az óriások, a félisteni lények, akiktől egy-egy nép származott. A sumér agyaglapokon talált írásokban is találkozhatunk óriásokkal (Nibiru népe, valamint a szíriusziak által létrehozott földi emberiség).
Mivel őseink is óriások voltak, merjünk mi is azok lenni!
Ö:
Ökör, öröm, örök, örökség, ön, önállóság, öntudat, önuralom, ösztön.
A jel egy homlokon lévő szarvakat szimbolizál, ami az ökör jelképévé tette. Az ökör pedig egy vezérállat. A hagyomány szerint, amikor Ares szkíta hadisten kardja eltűnt, egy ökör segített megtalálni, ami aztán Atilla öröksége lett, s ami segített az erejét megsokszorozni.
Ő:
Ős, Ős-ten, Ős-úr, őr, őrzés, ősz
Az Őstevő (Isten) és az Őstároló (Istennő) az Ős Isten-páros. Is-tar=Duna. A fő folyónk régi nevének eredete.
Ha a családban egy gyermek született, akkor a család vénei egy felfüggesztett szitát, vagy dobot ültek körbe, és a szóbajöhető ősök neveit kezdték el sorolni. Amelyik név említésénél a szita kilengett, az az ősük született újjá abban a gyermekben, aki azután annak az ősnek a nevét kapta. Ez a módszer ma ingázásként radiesztéziaként ismert, és működik.
Nem uralmat, önzést jelent, hanem őrzést és védelmet.
Ősszel van az ősök ünnepe, november 1-én. Ez a druida hagyományok szerint sz időn kívüliség időszakának számít. Ezen az éjszakán fellibben ugyanis a mi világunk és az őseink lakhelye közt feszülő lepel, és az arra felkészültek biztonságos kirándulást tehetnek a túloldalra. Ez az ünnep a mai halottak napjában őrződött meg, bár jelentősen csorbulva.
P:
Puha, pihe, pont, pontos, pilla, pálmafa
Pihe – a madár, ami repül, csakúgy mint a nyílvessző, s mint ahogy a madár szárnyán, úgy a nyílvesszőn is volt toll.
A rovásjel egyben a szempillát is szimbolizálja, de a jel formája valami sorozatra és rendezettségre is emlékeztet. Ez értelmezhető akként, hogy semmi sem történik véletlenül, minden történésnek megvan a maga oka, s hogy semmi sem történik meg, ami már meg ne történt volna egyszer.
Pálmafalevélhez is hasonlít, ami csak manapság tűnhet furcsának, ám Ataiszon nekünk is voltak pálmafáink.
R:
Rész, részlet, részleg, reszort, reszelék, rét, regős, remete, remény,
rend, rév, révület
A jel a „CS” csapat, család csonka része, tehát nem egész, csak egy része valaminek, egy részlet valamiből. Ugyanakkor vigyáznunk kell a részletekre is, máskülönben rögössé válhatnak útjaink.
S:
Süveg, sátor, piramis, sugár, sárkány, sólyom
A jel piramis alakja a teremtő Tűz (tachion) jelképe. Segítségével a szellem kontaktust teremthet létének forrásával. Ezért hordtak a mágus őseink csúcsos süveget, s ezért épülnek a templomok tetejére hasonló csúcsos tornyok, mert az így keletkeztetett rezgés megkönnyíti a kapcsolat létrehozást.
A sátor a testünk védelmére szolgál, míg a testünk pedig a lélek, az Isteni szikra sátora, háza, kuckója.
SZ:
Szer, szervezés, szerelem, szerződés, szerep, szerencse, Pusztaszer,
szerinte, szerénység, szerzetes, szakrális, szó, (Szent)szellem, szellemiség,
szakaztott, szín, szál, szár, származás
A szer szavunk összejövetelt, szervezkedést jelent, de a szeretetnek is alapja. Szeretet- szerelem – szervezet – szerződés – szerencse – szereplő – szerzetes és szertartás szavainkban mind jelen vannak. A szer által szervezett szerződést a szereplői szeretetben, szerzetesek (mágusok) által tartott szertartással, s(z)erleggel (kupával) szerződték. (És nem gyűléseztek, mint ahogyan manapság divatos lett, hisz az a gyűlölettel azonos szótövű – negatív sugallatú – szó.)
Az egyenes jel egyébként aktív alkotóerőt is jelképez, férfias, fallikus szimbólum. Nagyfeszültségű, erős, dinamizmussal telt erővonal. Mágikus, szakrális, kreatív energiát jelöl.
Fontos segédeszköze volt őseinknek a nádcső, amivel a tüzet szították. Ez a pálca is egyenes volt, mint a szár, koncentrálja az energiát, segítségével képesek fellobbantani a tüzet.
A növényi szárak szerepe a tápanyag szállítása.
Talán ez a legegyszerűbb jel a rovásírásban, egyetlen függőleges vonás. Ha számként ételmezzük, akkor jelentése: egy. Egy+szer+ű – ilyen egyszerű!
T:
Tám, támasz, tartószerkezet, tengely, tető, templom, lelki támasz,
támogatás, táltos, tan, tudás, tanár, tanács, teremtés, tér(idő), titok,
törvény, természet
A táltos az ősmagyaroknál tudós pap. Minden hetedik ember táltosnak születik, nagy képességekkel, csak nem mindenkiben fejlődik ki, mert nem mindenki vállalja ezt az egyébként nem egyszerű, s nem könnyű sorsot. Ők a természet titkainak ismerői, tanítók, leki támaszt nyújtók, a teremtés tanának ismerői, a tudás továbbadói.
A mesék táltos lova általában nyomorék gebe, de ha az emberére lel, akkor megtáltosodik.
A TAO szerint a törvény támasz az emberek számára. Az egykor a Földre érkező kultúrhéroszok is az elsők között a törvényt adták át az embereknek, gondoljunk pl. Mózesre, de említhetjük akár Anyahitáékat, Virakocsát, stb. is.
A támfa az
építészetben is fontos szerepet játszik, nélküle összedőlne a ház.
TY:
Atya, ősatya, égi atya
Az ősi napisten, a teremtő erőt testesíti meg.
A jel csúcsával összeérő „G” jel. A duplázás, sokszorozás, megerősítést jelent. Így az Atya jel az Egek egét, az Egek urát jelenti.
Néha úgy is jelölik, mint az ezret (8-as csillag). A sumér mitológiában a csillag neve dingir, ami a magyar tündér szónak felel meg.
U:
Uralkodó, uralom, úr, ust-üst, udvar
A sumér Úr szó várat, erődöt jelent, ezért védelmező értelmű jel.
Az üst a kozmikus anyaméh szimbóluma, az élet, a bölcsesség forrása. Az üst és örzője a kelta hagyományokban is él. Üstbe merítik a hősöket, hogy megedződjenek, és meggyógyuljanak. Az üst a szent grál előformája.
Ú:
Út, úr, új, újjászületés
A jel a fekvő nyolcasnak egy szögletesített változata, ezzel együtt is utal az állandó újjászületésre, az élet örök körforgására. Ugyanakkor a teremtéstanból ismert geometriai alakzat a mandu formáját is magában rejti.
Az ősmagyar „úr” őrt, vigyázót jelent, tehát nem uralkodót, hanem kiszolgálót.
Az újjászülető Napisten ünnepe a Karácsony, hiszen ekkortól lesznek ismét egyre hosszabbak a napok és rövidebbek az éjszakák.
Ü:
Ügy, ügyes, ügyel, üdv, üdvözlés, ünnep, ül, ülés, ültet, üldözés
Aki egy ügy intézését a nyakába veszi, ügyesnek kell lennie. Felelősségteljes dolog, minden részletre ügyelnie kell. (Talán ebből a jelből alakult ki később a mai jogi életben használt paragrafus jel?)
Ű:
Űr, üres
Az űr ürességet, hiányt jelent, de mindenféle növekedéshez előbb üresíteni kell, valamit fel kell áldozni, hogy helyet tudjunk csinálni a lényegesnek.
Meditációban is ki kell üríteni az elménket a napi problémáktól, csak így lehet a tudatalattiból hasznos információt szerezni, gyógyító energiát, életerőt nyerni.
A világűr lakói a csillagok. Ezt is idézi ez a jel. A régi magyarok szerint az ügyes embert nevezték csillagosnak. Az iskoláinkban a mai napig is osztogatják a csillagos ötösöket! (és azért ötösöket, mert a teremtés során öt forráspont keletkezteti a téridő rendszert).
V:
Vég, világ, vidék, végtelen, világosság, vas, varázs, választás,
vállalás, vallás, valóság, változás, védelem
A jel szimbolizálja a kitágult vidéket, a világot, a korlátlan lehetőségeket. „Világnak világa, virágnak virága…”
Az ősi nyelvben a v-raggal képzett szavak a múltat jelentették (vala, volt, vég, vén, avult, avas).
A szár előbb lefelé, majd felfelé ível, jelképezve, hogy a világunk is egy állandó hullámvasút: egy-egy katasztrófa (=a törés) választja el egymástól a hanyatlás és a fejlődés szakaszát.
Z:
Zeg-zug, zúg, zümmög, zene, zendül, zivatar, zuhanás, zászló
Az igazság felé vezető út is zegzugos, könnyen el lehet rajta tévedni.
Húros zeneszerszámot is stilizál a jel.
ZS:
Zsúp, zsindely, zsalu, zsenge (hajtás), zseniális,
A zsúp, zsindely és zsalu az otthon építési anyagai, így a védelmet szimbolizálják.
A jel szarvasagancsra is hasonlít, azaz az ősi védőerőkre, a megújulási energiákra.