Anonymus (Pósa András)
II. Endre legbizalmasabb embere Pósa Pál volt, aki az Aranybulla megszerkesztésében is fontos szerepet játszott. Kis unokaöccsei gyakran meglátogatták a budai palotájában. Ugyanis ez a kilenc testvér nagyon korán árvaságra jutott, s Pósa Pál vállalta a gyámságukat. A testvérek egyike, a kis Pósa András a Gömör-megyei Radnót községben született 1210-ben. Testvérét, Gyulát Pósa Pál a jászvásári domonkosoknál neveltette, András pedig a rimaszombati cserepesekhez került mesterséget tanulni. Amikor András a nagybátyjánál járt Budán, gyakran találkozott Béla kiskirállyal, akinek hamar elnyerte a bizalmát, mert rendkívül eszes fiú volt.
1235-ben Csadaj mongol vezér elindított egy ötéves sámánképzést Bugátban. Ezen IV. Béla királyunk is képviseltette magát, hiszen Pósa Andrást küldték el rá. A képzés 1230-1235 között zajlott, ahol András Bajdar sámán néven szerepelt és igen előkelő helyezést ért el. Mivel kerel-palóc nyelvjárással beszélt, Kuma-Magyarföldön keresztül jött vissza Jászvásárra, majd 1235. október 10-én érkezett meg Budára. Magával hozta Csadaj fősámán szövetségi felhívását is, amely az alábbiak szerint szólt.
„Égi eredetű Kabul kagán, Mennyei eredetű Kutula kagán elgondolása szerint, az Égi eredetű Agaba-Bilge parancsára az egyik Nagyvíztől a másik Nagyvízig kell kiterjesztenünk a Hun Törzsszövetség határait. Kitajek sárga hite, Mohamed zöld hite, Róma fehér hite kéjelegve gyilkol bennünket, megbocsátást és dicsőséges mennybemenetelt ígérve öldöklő híveiknek. Hazudnak, mészárolnak és lopnak, azt gondolva, hogy imaszerű mormolásukra képzelt isteneik mindent megbocsátanak. A mi békességre törekvő Égi eredetű népeink ezt tűrték. De most végre kell hajtanunk Agaba-Bilge parancsát! Napnyugaton Béla király uralkodjék!"
Ez gyakorlatilag annyit jelentett, hogy a mongol szövetségesek felhívást intéztek a magyar törzsszövetség felé azzal, hogy mint a a 24 Hun Törzsszövetség tagjai, vegyenek részt az egyik nagyvíztől a másik nagyvízig, azaz a két óceán közötti teljes terület elfoglalásában. Ennek fejében a mongol vezetés az így kialakuló óriási birodalom nyugati részének kormányzásával a mindenkori magyar királyt, mint szövetséges vezetőt bízná meg.
Ezt követően András a Pósa Pál által megszervezett kancelláriában dolgozott, mert nagybátyja látása már igen meggyengült. 1236. január 25-én megnősült, Radnóti Piroskát vette feleségül. A székely Radnai havasok alatti kastélyában 3 fiuk született. Piroska azonban 1240. májusában meghalt. A gyerekeket a székely-úz rokonság nevelte, mert András folyton úton volt Jászvásár és Buda között, majd Csadaj kérésére két évre Karakórumba vezényelték. Gyakorlatilag ő szervezte a két uralkodó közötti levelezéseket.
Batu kán 1237-ben átlépte a Volgát, és 1240-ben elfoglalta Kevevárát, azaz Kievet. Ekkor érkezett meg Pósa András Csadaj fősámánnak az 1240. évre szóló üzenetével. Ebben arról is értesítették Bélát, hogy Batu kán a német síkságon nyugatnak tart, ő pedig Dunna asszony folyama mellett induljon meg nyugat felé, míg Kadan Bizánc felé vonul. Dzsingisz kán hangsúlyozta, hogy ő nem akarja meghódítani Magyarországot, hanem a Nagyvízig minden területet magáévá akar tenni. Hódításuk után pedig ezen területnek ellenőrzését az Árpád-házi királyokra bízza. Ezen levélváltásokat Pósa és Köttöny intézte. Azonban egy kis hiba történt. Miután Pósa első felesége meghalt, egy palóc vitéz-sámán előkelőség lányát vette feleségül, aki a harmadik gyermeke születésénél gyónás közben elárulta a gyóntató német papnak a mongolok terveit, ezért Köttöny hírvivői kivégezték az asszonyt. Ekkor Pósa András a mongol tervek ellen hangolódott és jelentése alapján az Aranyasszonyok kegyhelyének szigetén a felbőszült nemesség és papság Köttönyt és udvartartását kivégezte.
IV. Béla a nyugati hatalmakhoz és a pápához fordult segítségért, de annak nem volt semmi eredménye, sehonnan sem kapott segítséget. Mivel a nemesek vonakodtak részt venni a mongolok elleni csatában, a király úz csákányosait fegyverbe szólította. A csákányos vitézek kenyéradójuk, IV. Béla mellé álltak, az erőtlen nemesi sereg gyávasága miatt közrefogták a királyt és kiszabadították a mongol sereg gyűrűjéből és környezetével úz-földre menekítették, majd az úz csákányosok elkísérték a királyt Nyitráig. Innen II. Frigyes osztrák császárhoz ment, de az minden segítséget megtagadott tőle, sőt zsarolni kezdte. Ekkor is a csákányos vitézeinek kellett kimentenie az osztrákok keze közül. Sopronnál és Zágrábnál újból harcra került sor az úz csákányosok és a betolakodó osztrákok között. Boszniában várta a királyt a két Pósa és Dalmácián át a palóc csákányosokkal Veglia szigetére menekítették családjával együtt. A dalmát városokban nem volt biztosítva az életük, mert mérgezéstől kellett tartani. Pósa András Dalmáciában bevárta a mongol portyázókat és Csadaj fősámán arany pajcájával igazolta, hogy sámánképzésen megfigyelő szolgálatra kapott parancsot. A mongolok megkérdezték tőle: „Merre menekült a szószegő király?" Pósa András megadta az irányt Zágráb felé, ahogy a mongol tervek szóltak. A mongol harcosok megcsókolták az aranypajcát és Csadaj nevét tisztelettel kiejtve ellovagoltak.
Ilyen pajcát csak olyan sámán, vagy mongol követ kaphatott, aki legalább öt nyelven beszélt. Pósa András a harcos járőrnek minden tagjával tudott beszélni. Gyorsposta futárral hír érkezett Ogotáj nagykán haláláról és a mongol vezérek torzsalkodásairól, ezért Batu kán minden hadműveletet megszüntetett. A Bizánc helyett Erdélybe bevonult Kadan is visszafordult. IV. Béla a tatárjárás után Pósa Andrást papneveldébe küldte, majd utána megtette belső titkárának és a Kancelláriába osztotta be. Az országépítés befejezésével - amikor már Pósa András látása is gyengülni kezdett - nagybátyjához küldte Boszniába. Annak halála után 1260-ban utódjává tette a püspöki székben, és mint az Árpád-ház püspöke, IV. Béla titkos tanácsosa lett. A megbékélés végett Pósa András ekkor fejezte be a kerel-úz jellegű palóc Gestát. IV. Béla tudott róla, helyeselte is a nemesség eredetéről szóló megemlékezést, mert nagyot csalódott a keresztény világban.
A mongolok vezetése 1270-ben halálra ítélte Pósa Andrást az aranypajcával való visszaélés miatt. Kubiláj tatárokat küldött a felkutatására, akik 1271-ben Boszniában kivégezték, mert 1240-ben nem hajtotta végre Csadaj parancsát, azaz nem tudta IV. Bélát rávenni, hogy ő is induljon meg a nyugati kereszténység világának meghódítására. A közismert palóc Gesta, a székelyek, a nyékiek, a madzsarok és a badzsirtok Gestája is kikerült Kambalukba, Kubiláj édesanyjához, ahol a palóc Gestához befejezésként Ungika szojorgaktani a Gesta rovóiról az alábbiakat tette hozzá:
„A Palóc névadó szerint Pósa Pál 1176-ban Gyertyaszentelő napján született Radnóton a Pósa nembéli Bátka-Bolyk vitéztől és Andrási Katalintól, a Csák nemzetségből, akiknek igen sok gyermekük volt. Pozsonyban az agglegény szentgyörgyi és bazini gróf a fiává fogadta. Ennek eredményeképpen később ebbe a grófi családba nősült be. Korának egyik legkiválóbb egyházi és világi szónoka volt. A Bizáncban nevelkedett III. Béla tájékozódás céljából felvette a kapcsolatot a mongolok törzsszövetségével. Pósa Pált keresztfiává fogadta, aki így a környezetében nőtt fel. 1190-ben elsőnek őt küldték Bugátba sámánképzésre, majd később, 1195-ben a Kurszán nembéli Üröm vitézt. Pósa Pál legfontosabb feladata a budavári királyi Kancellária megszervezése volt. Imre király 1196-ban Turcsi rimalányt, 1200-ban Zernye rimalányt, 1205-ben a Csák nembéli Masát, 1210-ben a Pósa nembéli Gácsot, míg 1215-ben Turcsi rimalányt Karakórumba küldte. 1220-ban II. Endre a Deédes nembéli Mohos vitézt és a Csák nembéli Ungikát küldte Bugátba és Karakórumba. Ungika Dzsingisz-kán legkisebb fiához, Tolujhoz ment feleségül, annak öt fiút és három leánygyermeket szült. Fiai közül Möngge és Kubiláj lett a Mongol Törzsszövetség uralkodója."
IV. Béla azt remélte a Gestától, hogy felkelti a főpapok érdeklődését azon Arvisura nyomok iránt, amelyeket a papság a rovások kiirtása során megsemmisített. Mindezeken kívül a Gesta szemrehányást is jelentett a nyugati világnak, mert teljesen megsemmisítették a rovásokat.