Pannon vezér honfoglalása
A
3240. Medvetoros évben - római időszámítás szerint Krisztus születése előtt
800-ban, - Pannon ifjúsági vezér megjelent ezen a tájon négyezer lovasával, akik
a káspivári Saka-szkíta birodalomból jöttek kalandozásra, hogy Esküló népét (Eskló)
megvédjék az elsüllyedt Atlantiszról menekült geri-beri (görög) féle népek
szorongattatásától. Pannon vezér egy dombocskán ütötte fel vezéri szállását,
amit harcostársai Pannon-halmának neveztek el. A
geri-beri népek elhízott tömegei ész nélkül menekültek előlük dél felé a
rokonaikhoz, csak a kőfaragók hódoltak meg előttük. Pannon vezér és öccse,
Mecsek, beleszeretett Esküló leányaiba, Gyömörébe és Indijába. A következő télen
már mind a 6000 lovas megcsaládosodott. Az ezt következő télen immár
asszonyaikkal együtt közel 12.000 ezer, 24 Hun Törzsszövetségi lakos került át
Biked-birodalmába. Biked népe az 1 tömény, azaz 10 000 lovast a vezérükről
pannonoknak nevezte. A hatezer főnyi visszamaradt, részben megcsaládosodott
harcosnak minden felszerelést megadtak, ami az új település szempontjából
fontos volt.
Aranyos-széken már előzőleg is voltak hun
települések, mivel Bihar ifjúsági vezér i. sz. előtt 2810-ben történt
kalandozásakor kis csoportjával megjelent a védelmet nyújtó hegyek között,
Aranyos-széken. A második csoport egy döghalál járvány idején, Kr. e. 1610-ben
érkezett Aranyosszékre a parszi-szkíták és széki-hunok törzséből, akik főként
Barca síkságán és Aranyosszéken telepedtek le.
A Kőszeg tornyának környékén lakó tarkós őslakók, látva Suprun vitézeinek fényes fegyverzetét, tegezükben ékeskedő nyílvesszőiket, nem fogadták ellenségesen a végvári vitézeket, hanem apró jószágaikkal kedveskedtek nekik. Kőszegi végvári vitéz a legszebb tarkós leányt elvette feleségül. Ezzel megpecsételődött a pannon és a tarkós népeknek a hegyvidéki barátsága.
Mivel a Pécs-Tórem-hívő saka-szkíták voltak többségben, az újabb településeket Kr. e. 799-ben PécsTórem városának nevezték. E település mesés gazdagsága és a termő gyümölcsösök vonzó hatást gyakoroltak az Isis-lakók híveire, így a tíz év alatt sokan elvándoroltak Pécs-Tórem városába minden kincsükkel együtt.
Pannon után legvitézebb fia, Csanak lett Pannonföld fejedelme, Mecsek fősámánsága mellett. Amikor Kr. e. 773-ban a Nagyszalát Pécsett megtartották, Mecsek Eplény fiának adta át a fősámánságot.
Minden újabb ötéves sámánképzés után kisebb csoportok érkeztek Káspivárból, a tizedik évben Ordoszból, a 24 Hun Törzsszövetség minden törzséből. A kiképzett rimalányok mind a fejedelmi és fősámáni udvarokba mentek férjhez és aranylemezes Arvisurákban örökítették meg Pannonföld Ordoszhoz való szellemi kapcsolódását.
A sámánképzésen 48 ifjú közül Csanak fia, Veszprém lett a legelső és jogot nyert arra, hogy a 24 fős ordoszi beavatott sámánképzésen képviselje Káspivár-Birodalmát. Veszprém az ordoszi sámánképzésen is első lett, és Kaluga vepsze törzsbeli fősámán leányát, Pejt rimalányt vette feleségül. Mivel Kalugának csak egy leánya volt, mesés kincseivel és száz fős vepsze törzsbéli lovaskísérettel két évig jött Ordoszból. Amikor megérkeztek Pécsre, örömmel fogadták a nagy aranykincsekkel érkező, ifjúsági versenyen győztes fejedelmi házaspárt. Devecser pannonföldi fejedelem megbízta Veszprémet, hogy szervezze meg Pannonföld biztonságát. Veszprémnek első dolga volt, hogy visszaemlékezése alapján, még azon évben, Kr. e. 728-ban, a legbiztonságosabb helyen, Pannonföld közepe táján felállítsa az új sámánközpontot. Az Ordosz birodalmi Veszprém városának mintájára felépítették 100 vepsze harcos segítségével és az ifjú fősámán törzsének ácsaival Vepszerém városát, Pannonföld-Birodalmának új sámánközpontját.
Pannon törzsei között az avarok voltak a legszaporábbak és Pécs-Tórem városában, a Mecsek fejedelemről elnevezett hegy környékén nagyon megsűrűsödtek háromkaréjos kegyhelyeik, harcosaik száma 1 töményre emelkedett.
A vepsze törzs minden családi fészkében épült szitás-fürdő is, míg a nyári tisztálkodást ruhaégetéssel egybekötve a széki-hunok elnevezése szerinti Bolhás-tó mellett végezték vallási szertartás keretében. A szeld-hun halászok elnevezése azonban nem tetszett nekik, ezért az ordoszvidéki, vepszeföldi elnevezésével a kellemes, meleg tavat Balatonnak hívták.
Ebben az Arvisurában megalkották Pannonföld törvényeit Agaba fősámán elvei alapján. Elhatározták, hogy Ordosz parancsa szerint a kisebb kalandozásokat visszaverik, de a nagy hódítók ellen mindig alkalmazzák az őslakók régi törvényeit, a meghódolást. Kiépítik a 24 hun törzsszervezetet tizedekre lemenőleg. Soha nem hagyják el Pannonföldet, hogy Ordosz nagy törzseinek menedékhelyét kiépíthessék. Veszprém lesz az új Égi-Birodalom fővárosa, mivel már Pécsett is érték támadások, az új központ helyzeténél fogva könnyebben védhető. A fentiekre nézve megkötötték a vérszerződést. Veszprém, Bihács, Kanizsa, Ruma és Suprun engedte vérét Pejt aranyasszony díszes edényébe.
Suprun egy kabar tizeddel, Encs vitéz őrségparancsnokkal napnyugat felé
lovagolt és egy árvizes folyónál a magaslati dombon őrtornyot építtetett és
elnevezte Encs-tornyának és magát a folyót Encs folyónak. Utána még 9 tized
kabar őrséget vezényelt Encs vitéz parancsnoksága alá. A kabar ácsokkal
felépítette Encs várát és megszervezte a teljes ellátásukat.
A 3328. Medvetoros év tavaszán menekülők érkeztek Detrekő vezér Sasvárába, akiket a szikul vitézek tótoknak neveztek. Kalandozásaik során már találkoztak ezzel a néppel, de csak ellovagoltak mezei munkásaik mellett, mivel a marótok cselédségéhez tartoztak és soha nem támadták meg őket. Esztorás jelentésében rovásokban közölte édesapjával, hogy a szomszédaik között kétféle nép van, csehek és marótok, akik mezei cselédeiket tótoknak hívják, míg egyes asszonyok a gyermekeikkel együtt szluvákoknak csúfolják őket, akik ezért igen haragudtak a többiekre. A kabarok a széki-hunok nyelve szerint tótoknak nevezték a menekülőket, míg a szikul vitézek csupán szőröknek, mert sokkal szőrösebbek voltak, mint a 24 Hun Törzsszövetség népei. A pannonföldi Oregek Tanácsa elrendelte, hogy a menekülőket Sasvártól északra telepítsék le, egy évi béklyós, várkörüli munkálkodásra. Suprun jelentése alapján Veszprém, Káspivár és Ordosz sámánközpont is rovásba fektette az új nép érkezését.
Esztorás töményéből Encs és Ibos vonalára káldorokat vezényeltek, akik megteremtették az összeköttetést a káldor sereggel. Egy holdtölte után Suprun tömény vezér és Bándor káldor vezér szerződést kötöttek, amely szerint Dunna istenasszony folyója mindkét oldalának termékeny partját birtokba veszik és minden vitás kérdést vérontás nélkül tárgyalnak meg, a fegyvereket pedig közösen készítik a káldor-pannon szövetséges törzseknek. Ekkor a vasgyártó kabar koholókat és pesteket káldor kézműves szokás szerint újjáépítették. Újabb érclelőhelyeket kerestek és fellendítették a vaskészítést.
Suprun kabar vasgyártói nagyon összebarátkoztak a káldorokkal és a Saka-szkítáktól átvették Suprun tornyának őrzését. Közben folytatódott a káldorok folyamatos bevándorlása és benépesítették a ritkán lakott termőföldeket.
Az új káldor-pannon örök szövetségnek Esztorás az ordoszi sámánképzésből történő hazajövetele után Kr. e. 703-ban lett a fejedelme és Kr. e. 700-ban a Dunna-asszony folyója melletti Káldor fővezérséget is átvette. A kabarok igen elszaporodtak Sopronban és vasművelésük miatt a káldor kereskedők sokszor kimmereknek nevezték őket. Sopron vezért Soprontornyánál temették el. A kabarok sok esetben összeházasodtak a káldorokkal. Az uralkodók mindig a pannon-kelta vezetőrétegből kerültek ki. Esztorás sokáig uralkodott és Sopron város híressé vált a visszaszivárgott kabarok harci játékairól.
Később Kr. u. 185-ben, amikor a római Pannónia megerősödött, az ide-oda vándorló pannon fősámánság a Mátra vidékére költözött. Mivel a Kövezsd és Augustus római császár között kötött szerződést a rómaiak nem sokáig tartották be, a Duna vonalán egy percig sem volt békeszerződés szerinti állapot.