Samas törzsének tagjai nagy viszontagságokat követően az Indus torkolatvidékén értek partot. Innen a folyó mentén felfelé vándoroltak, egészen a folyó forrásvidékéig Itt a kellemes éghajlatú Pamír aljában telepdtek meg, s főként tutajos kereskedelemmel foglalkoztak. A hunok viszont a hegyek között keletebbre vándoroltak, és megalapították Léh városát. A Pamír környékén élő parszi-szkítákkal keveredve, megismerve a titkos hágókat és ösvényeket, a Tárem-tó (Tarim-medence) partjára vándoroltak. A fokozatosan visszahúzódó tómeder iszapos talaja kiváló termőföldet biztosított a mezőgazdaság és az állattenyésztés számára.
Samasna-Pisti sírva menekült Ataiszból egy
félig kész bárkán. A samas törzs ifjú sámánjai közül sokan elpusztultak, mire ki
tudtak kötni.
Később Harapi király az emberáldozatos
temetkezési mód miatt elhagyta Úr városát, mivel Káldor király temetésén többek
között az ő szamárfogatának gyermek
hajtóját is lemészárolták. Ezért népének felével elhagyta a Tiris menti síkságot
és az Indus folyó vidékére költözött, ahol a rokon indijó menekültek laktak.
Harapi király birodalmában aztán igen magas szintű kultúra bontakozott ki.
Kényelmes lakásokban, fejlett építményekben éltek az emberek. Minden lakásba
vizet vezettek be és minden embernek külön helyisége volt, ahol az éjszakát
eltölthette. A varázslat művészetét még jobban kifejlesztették, mint Urukban.
Beavatottjaik más írásmódot szerkeszetettek a saját használatukra.
Vendégeket azonban nem volt szabad senkinek sem fogadnia. Éjjelre mindenkinek el kellett hagyni a várost és az őrségek senkit nem engedek be. A pateszi és a Lugal vendégét éjjel-nappal szemmel tartották. Léh városában is a folyóközi szokásokhoz tartották magukat. Harapi király birodalmában viszont minden városban épületráépítéssel ellátott vendégfogadók voltak, ahová csak egy ajtón lehetett bejutni és az esti járás-kelést csak a királynak volt joga engedélyezni. Már városkapukat is építettek, amelyeket esténként lezártak és csak kivilágosodás után nyitottak ki. A tornyos kapukon őrség állt, akik csakis a királynak engedelmeskedtek.
Deguignes az alábbiakat írja az
Indiában megjelent hunokról:
„A Hunok története egy kevésbé méltányolt nép története, amely nép különböző időkben hatalmas monarchiákat alapozott meg Ázsiában, Európában és ugyanúgy Afrikában… Birodalmuk a rómaiakénál sokkal nagyobb kiterjedésű volt.” Deguignes azonosítja a Hun népet a Hiong-nukkal, amely elnevezést bizonyos gyűjtő fogalomként használja, azaz ez az elnevezés magában foglalja a tulajdonképpeni hunok mellett még a fehér-hunokat, avarokat, bulgárokat, magyarokat, kazárokat és besenyő népeket, amely nevek alatt szereplő népeket más-más kutatók hol hunoknak, hol pedig szkítáknak nevezték.