Helyreállítják a hunok
fővárosát
2004. április 20. (Múlt-Kor
történelmi portál)
Tongwan
az egyetlen hun főváros, amely épségben maradt ránk. Kínai régészek
elhatározták: nemcsak a teljes várost, hanem annak természeti környezetét is
helyreállítják - beleértve a sivatag erdősítését. Meggyőződésük továbbá, hogy a
rejtélyes körülmények között felszívódott hunok utódai a magyarok - állítólag
ezt bizonyítják ortodox keleti hitünk sámánisztikus vonásai, papírvagdosó
szenvedélyünk, és híres fúvóshangszerünk, a suona.
A Dahszia (Daxia) hun királyság fővárosa, Tongwan, több
mint ezer évig a sivatag homokja alatt pihent. Az ősi város, melyet Helianbobo
hun vezér épített 419-ben, ma Kína Sanhszi
(Shaanxi) tartományában van.
A romos Tongwan még ma is tanúskodik arról a jólétről, amit valaha a nomád hunok
a mai Kína északi határain élveztek. A kis híján 20 000 négyzetkilométeres
Tongwan az Ordos-fennsík déli határán fekszik, a Mongol Autonóm Körzetben. A
város egy kelet-nyugati tengelyen rendeződik el, és három részre tagolódik: a
külső városra, a belső városra és a palotavárosra. A külső város az egyszerű
emberek lakóhelye volt. A kormányhivatalok és a nemesek rezidenciái a külső
városban kaptak helyet. A palotaváros pedig a császári város "legbelsőbb
szentélye" volt, hiszen itt élt maga Helianbobo. A történészek szerint 431 körül
Tongwanban és környékén mintegy 40 000 hun nomád és han pásztor élt. 984-re
azonban a város elnéptelenedett, majd teljesen betemette a sivatag.
A várost 1996-ban helyezték magas szintű állami
védettség alá. "A felújítási munkák részeként restauráltuk a Yongan-tornyot,
ahonnan Helianbobo a katonai parádékat nézte. A felújítás következő szakaszában
a város délnyugati részén lévő, 31 méter magas kilátótornyot fogjuk restaurálni"
- nyilatkozta Gao Zhan, a Tongwan Város Műemlékvédelmi Hivatalának vezetője a
China.orgnak. Ezek a tornyok jelképezik a helyreállítási munkák megkezdését. A
próba-helyreállításokat régészeti feltárások alapján végzik, és arra készülnek,
hogy helyreállítják a városfalat és a város számos épületét is.
Többszöri próbálkozás után sikerült az eredetiekhez
hasonló téglákat égetni. A világos színű, 36 x 20 x 12 centiméteres téglákat
fehér agyagból vetették, és homokkal és mésszel erősítették meg. A téglákat a
Yongan-torony stabilizálására használták. "Tongwant a terep adottságait követve
építették, ezért a város északnyugat felé emelkedik, délkelet felé lejt. Ez a
tájolás védettséget adott a hűvös téli szél ellen is. Az északon futó folyó
vizét pedig - csatornákon át vezetve - könnyen lehetett a város vízellátására,
vagy akár a várárok feltöltésére használni" - mondta Dai Yingxin régész, aki
évek óta folytat a helyszínen terepkutatást és ásatásokat.
"A városfalat rétegekben emelték. Homokot, fehér
agyagot, ragacsos rizskását és oltott mészt kevertek össze, majd a rétegeket
egymásra döngölték. A nyugati részen a fal 16-30 centiméter vastag. Az ilyen
technikával készült földerődítmény erőssége akár a kőfalak szilárdságával is
felvette a versenyt" - állítja Dan.
Tongwan akár a hun szívósság jelképének is tekinthető,
egy olyan kegyetlen vidéken, mint a sivatag" - mondta Hou Yongjian, a Sanhszi
Egyetemprofesszora. "A várost a
sivatagnak egy olyan pontján alapították, ahol megfelelő édesvíz-lelőhely állt
rendelkezésre. Az állattenyésztéssel és növénytermesztéssel foglalkozó vidékek
találkozásánál fekvő Tongwan felemelkedése és bukása azt is példázza, hogy az
emberi tevékenység hogyan befolyásolta az érzékeny ökológiai egyensúlyt."
Tongwan városának nem csak az épített értékeit akarják
helyreállítani, hanem természeti környezetét is. Ezért a Sanhszi Egyetem és a
Loess-fennsíki Erdőtelepítés Japán Egyesülete közös programot indított a terület
újrafásításáért. Két évnyi terepmunka és előtanulmányozás után 2002 tavaszán
kezdték meg egy erdőtelepítési központ létrehozását az egykori város területén.
A munka menetét és céljait a tavaly szeptemberben tartott, első Tongwan Város
Helyreállításáért Nemzetközi Fórumon határozták meg.
"Az utóbbi években - részben állandó, részben vándorló
dűnéken - megindult a fatelepítés az egykor kopár sivatagi tájon. A természeti
környezet fejlesztésével egyre több látogatót tudunk majd a helyszínre
csábítani, akik előtt feltárulhat Tongwan ökológiai, földrajzi, régészeti és
néprajzi értéke" - nyilatkozta Zhu Shiguang, az Ősi Fővárosok Kínai Társaságának
elnöke. A Társaság aktív résztvevője Tongwan újraerdősítésének.
Légifelvételek és próbaásatások bizonyítják, hogy
Tongwan összességében és egyes díszítőelemeiben is különbözik a Középső
Síkságnak (a feudális Kínának a Sárga-folyó középső és alsó szakasza mentén
elhelyezkedő, fő területeinek) a tipikus fővárosaitól. "Tongwan egyedi
építészeti motívumai hazai és külföldi kutatók figyelmét is magukra vonták" -
mondta Xing Fulai, a Saanxi Régészeti Intézet munkatársa, az északi és déli
dinasztiák (a 386-589 közötti kor) szakértője.
"A helyhatóság szeretné elérni, hogy a terület váljon
hivatalosan is a
világörökség részévé. Már elkészült
Tongwan helyreállításának programja, és teljes gőzzel folyik a kutatómunka, mely
arra ad majd választ, hogyan lehet a legjobban konzerválni a hely régészeti
értékeit" - mondta Xing. "Tongwan az egyetlen hun főváros, amely épségben maradt
ránk. Megőrzésével és kutatásával talán arra a kérdésre is választ kapunk, miért
tűnt el ez a hatalmas, nomád nép oly hirtelen, kb. 1000 évvel ezelőtt."
A kínai hírportál Tongwan ismertetése után érdekes
eszmefuttatásba kezd a hunok későbbi sorsáról. "Ha valaki megáll Tongwan
városában, és körültekint, szinte adódik a kérdés: hová az ördögbe tűntek ezek a
nomád harcosok, akik majd' egy évezreden át nyargalásztak Ázsia- és
Európa-szerte, és uralmuk alatt tartották a mai Kína jelentős részét?" -
olvasható a cikkben.
Történelmi
ismereteink szerint - folytatja a China.org - ez az erős, bátor nép folyamatos
csatározások közepette a mai Kína északkeleti és északnyugati vidékei felé
vándorolt az i. e. 3. századtól az i. sz. 5. századig. Jelenlétükkel nem csak a
Selyemút kereskedelmi forgalmát veszélyeztették, de komolyan fenyegették az
ország belsejének erős, feudális országait is.
A Csin-dinasztia első császára az ország egyesítése
után birodalmi katonasággal vette űzőbe a hunokat, majd felépíttette
a csodálatos kínai Nagy Falat. A
rákövetkező években a kínai dinasztiák közötti kapcsolat egyre erősödött, a
hunok egy része pedig beolvadt a hanok közé. Mások Közép-Ázsiába vándoroltak, de
voltak, akik eljutottak egészen Európáig is. A 6. századra a hunok megszűntek
önálló népnek lenni, csoportjaik más népekbe olvadtak be.
"A három-négyszáz éven át tartó, folyamatos
háborúskodás után a hunokat külső és belső feszültségek is gyengítették.
Rabszolgaságra alapuló birodalmuk végül elbukott" - mondta Zhou professzor. "A
vereséget szenvedett hunok 89 és 91 között észek felé, a Don és a Volga völgyei
felé indultak" - mondta Lin Gan professzor, a Belső-Mongóliai Egyetem
munkatársa. "A gótokat követve a hunok is eljutottak Róma falai alá. Az 5.
században az Attila vezette hunok a Duna partján alapítottak birodalmat, s ez a
birodalom igen nagy jelentőségű volt az európai történelemben" - idézi a kínai
újság Lin professzort.
Attila királysága kérészéletűnek bizonyult ugyan,
mégis sok hun maradt Európában. Ma a kutatók között általános vélemény, hogy a
magyarok a hunok leszármazottai" - állítja Wang Shiping, a Sui és a Tang
dinasztiák szakértője, a Sanhszi Történeti Múzeum munkatársa.
Wang egy számunkra meglepő megállapítással támasztja
alá elméletét: szerinte "a magyarok általában véve nem hasonlítanak a többi
európaira". Véleményét azonban megerősíti Qi Sihe, a Pekingi Egyetem történésze,
és a kínai újságnak nyilatkozó egykori magyar nagykövet, Juhász Ottó is. "Sőt,"
- folytatja Sihe - "sok magyar népdal hasonlít a Sanhszi északi részén és
Belső-Mongóliában énekelt dallamokhoz. De a múlt emlékei a magyarok vallásos
életében is megmutatkoznak. Bár a magyarok általában hűségesek a keleti ortodox
egyházhoz, sok olyan sámánisztikus szokást is gyakorolnak, melyek a Kína északi
részén élő, szibériai nomád népektől erednek."
"A magyaroknál a suona fúvóshangszer
és a papírkivágás művészete is emlékeztet a Sanhszi északi részén megfigyelhető
szokásokra. Még a szavak utolsó szótagjának kiejtése nagyon hasonlít az
észak-sanhszi dialektusra" - folytatja a nálunk eddig ismeretlen hasonlóságok
sorolását Gao Jianqun, a Kínában állítólag jól ismert író, Az
utolsó hun című
regény szerzője. Jianqun szerint továbbá "sok magyar kutató vallja, hogy
Magyarország megalapítása szoros összefüggésbe hozható a hunok
leszármazottaival."
"Bár a hunok önálló népként megszűntek létezni,
kulturális szokásaik nem tűntek el nyomtalanul" - mondja Zhang Mingqia, a
Sanhszi Történeti múzeum munkatársa. "Népdalaik például nagyban gazdagították a
mongol népzenét. A hunok kedvelt hangszerén, a nádsípon (huija)
ma is játszanak Kína belső-mongóliai tartományában, de Mongóliában és
Oroszországban is" - zárul a kínai online napilap cikke.